wtorek, 17 maja 2016

"A History of Soviet Russia" — głęboka historia

Tytuł:             A History of Soviet Russia
Autor:             Marian Kamil Dziewanowski 
Wydawnictwo:       Prentice-Hall, Inc.       
Rok 1. wydania:    1979                      

Dziewanowski urodził się na Ukrainie i tam miał okazję śledzić przebieg i skutki Rewolucji Październikowej. W 1920 roku wraz z rodziną ewakuował się do Polski, podczas II Wojny Światowej — uciekł do Wielkiej Brytanii, a po kilku latach wyemigrował do USA. Taka biografia pozwoliła Autorowi na poznanie ustroju powszechnej szczęśliwości od podszewki oraz późniejsze przedstawienie go bez cenzury.
 
Ujął mnie opis warunków, które spowodowały, że Rosja stała się tak podatnym gruntem dla komunistycznego chwastu. Pierwszy rozdział poświęcony został bardziej geografii niż historii: wielkość państwa, klimat, zbiory, dostęp do mórz, Słowianie i inne narody... A przecież trudno twierdzić, że te czynniki nie mają wpływu na dzieje kraju.

Dopiero w drugim rozdziale pojawiają się przełomowe wydarzenia w rosyjskiej historii: Ruś Kijowska, powstanie Moskwy, Tatarzy i Bizancjum, Piotr Wielki... Ten dogłębny wstęp pozwolił mi lepiej usystematyzować to, co dotychczas wiedziałam o historii ZSRR, oraz więcej skorzystać z reszty książki. No i poczuć wdzięczność dla Piastów, którzy zdecydowali się przyjąć religię rzymską.

Skoro już Autor kupił mnie początkiem, to i reszta książki przypadła do gustu. Wiele się dowiedziałam, coś nawet zapamiętałam. Mogę z czystym sumieniem polecić.

Uwaga, spoilery: ;-) 
Książka kończy się na sześćdziesiątej rocznicy rewolucji, na rządach Breżniewa. Dziewanowski twierdzi, że radziecka gospodarka nadal pozostaje w tyle za zachodnią, ale do upadku systemu komunistycznego potrzeba będzie silnego szoku zewnętrznego. Hmmm, czyżby to o nas?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz