poniedziałek, 4 stycznia 2016

"Zmierzch i upadek Cesarstwa Rzymskiego" — nietypowa historia

Tytuł:             The History of the Decline and Fall of
                   the Roman Empire                      
Tytuł tłumaczenia: Zmierzch i upadek Cesarstwa Rzymskiego
Autor:             Edward Gibbon                         
Rok 1. wydania:    1789                                  

Klasyka historii starożytnego Rzymu. Dzieło, wielokrotnie ganione i wychwalane przez liczne pokolenia krytycznych czytelników, które zapewniło Autorowi tytuł "pierwszego współczesnego historyka Starożytnego Rzymu".

"Zmierzch i upadek" na pewno nie jest typową książką historyczną, przynajmniej dla współczesnego czytelnika. Uderzyło mnie, że Gibbon nie stosuje dat. Niezwykły dla takiej tematyki zabieg. Nie znam na tyle historii starożytnej, aby rozpoznawać wiek po imionach cesarzy, więc nieco się gubiłam, ale za to jaka egzotyka!

Czytałam w postaci E-booka. Ubolewam, ale w mojej wersji nie znalazły się przypisy, podobno słynne i niezwykłe w dziejach historiografii. A tyle zostało o nich napisane we wstępie; że pochodzą nie tylko od Autora, ale również od redaktorów, w jaki sposób są oznaczane... I później żadnego nie znalazłam. Szkoda.

Podobały mi się wyjątkowo plastyczne opisy, bardzo łatwo wyobrazić sobie, o czym pisze Gibbon. Inna sprawa, że to im książka zawdzięcza sporą objętość.

Za wadę uznałabym widoczną stronniczość Autora. Przejawia się w kwestiach religii, traktowania barbarzyńców... Ale najbardziej irytowało mnie, kiedy osiemnastowieczny twórca nie mógł wyjść z podziwu, że niektóre cesarzowe całkiem nieźle radziły sobie z ciężarem rządów. Zupełnie, jakby miały męskie umysły... Wrrrr!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz