poniedziałek, 28 listopada 2016

"Ubik" — oryginalny świat

Tytuł:           Ubik          
Tytuł oryginału: Ubik          
Autor:           Philip K. Dick
Wydawnictwo:     Rebis         
Rok 1. wydania:  1969          

Autor przedmowy ze wszystkich sił próbował mnie zniechęcić do powieści. A to groził filmowością scen (gdybym chciała obejrzeć film, nie siedziałabym z książką, prawda?), a to zdradzał jakieś kawałki treści, a to straszył, że Dick ostro ćpał podczas tworzenia... Jednak nie przerwałam po tym wstępie i nie żałuję.

Świat oryginalny, może trochę porąbany, ale w tym szaleństwie jest metoda — odchyły i niezwykłe wydarzenia mają swoje wytłumaczenia. Sporo pomysłów, które nawet teraz wydają się ciekawe. Aż trudno uwierzyć, że zostały spisane pół wieku temu, a powieść aż trzy lata czekała na opublikowanie.

Często wydawało mi się, że wiem, o co chodzi, tylko Autor niepotrzebnie przedłuża, lecz okazało się, że nie miałam racji. Zakończenie zaskoczyło, tym bardziej, że w finale wystrzeliły strzelby zawieszone na ścianie na samym początku, chociaż zdążyłam o nich zapomnieć.

Bohaterowie chyba trochę wolno dochodzą do hipotez, które mi się narzucały, ale całkiem głupio się nie zachowują, a pewną nerwowość w ich sytuacji można wybaczyć.

Jeden fragment mnie nastroszył: "Nie musi pani mówić <<ujemne jony>> [...] Wszystkie jony są ujemne". Serio? Jony zróżnicowały się na aniony i kationy dopiero kilkadziesiąt lat temu? Rozumiem, że te słowa wypowiada bohater, który nie musi wiedzieć wszystkiego, ale chyba jednak menadżer wysokiego szczebla w dużej firmie powinien kiedyś chodzić do szkoły i tam mieć lekcje chemii?

Trochę miałam wrażenie marnowania papieru — format B5 z wielkimi marginesami (literki spokojnie zmieściłyby się na A5), grube, sztywne kartki, sporo pustych stron.— tekst zaczyna się dopiero na dwudziestej piątej. No i miejsca na półkach żal.

Język całkiem przyzwoity.

Lekturę urozmaicają ilustracje Siudmaka.

10 komentarzy:

  1. To w końcu Ci się podobało, czy nie? :D Czytałem Ubika dawno temu, ale pamiętam, że podpasował mi. Chociaż wolę "Trzy stygmaty Palmera Eldritcha", może dlatego, że to pierwsza książka Dicka jaką czytałem, a może, bo świat ostro porąbany :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na początku mnie irytowało. Ta przeeedmoooowaaa i marnowanie drzew. Książka ma dobry cal grubości, a powieść zaczyna się na 25 stronie i kończy na 305. To można było dwa razy cieniej wydać. I to w formacie kieszonkowym. Ale jak już się wciągnęłam w treść, to przeważały plusy. Jednak nie łykałam wszystkiego bezkrytycznie...

      Usuń
    2. A ja mam cieniej :D Mam wydanie Amberu z 90 roku.

      Usuń
    3. A nie mówiłam? Można? ;-)

      Usuń
  2. Ten fragment o jonach miał być bezsensowny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale dlaczego? Aniony i kationy to nie jest wiedza tajemna, tylko lekcje z podstawówki.

      Usuń
    2. Nie jest wiedza tajemna, ale to miało być pozorne wyjaśnienie i chyba trochę kpina z żargonu jajogłowych.

      Usuń
    3. Hmmmm. Czyli jeśli ktoś napisze, że 2^3 to to samo, co 3^2, to też otrzymamy kpinę z żargonu?

      Usuń
    4. Nie zawsze, ale tam jest cała rozmowa o przenośnych jonizatorach.

      Usuń
    5. Hmmm. Tej rozmowy już nie pamiętam, ale możliwe, że jakoś usprawiedliwia te jony.

      Usuń