wtorek, 1 lutego 2022

"Pierwsze słowo" — zbiór opowiadań

Tytuł:          Pierwsze słowo
Autor:          Marta Kisiel  
Wydawnictwo:    Uroboros      
Rok 1. wydania: 2018          

Zbiór jedenastu opowiadań publikowanych po raz pierwszy od 2006 do 2017 roku. Dwa z nich, "Szaławiła" i tytułowe "Pierwsze słowo" dostały nagrodę Zajdla. Wszystkie zawierają element fantastyczny, choć niekoniecznie humor, z którym przywykłam kojarzyć Kisiel, trafiają się również teksty bliskie horroru.

Opowiadania raczej krótkie — liczą od kilkunastu do około sześćdziesięciu stron. Dwa najdłuższe — "Dożywocie" i "Szaławiła" — należą do wspólnego uniwersum, bohaterowie nawet się spotykają. A i tak łączy ich miejsce, w którym mieszkają.

"Dożywocie" zostało rozwinięte w książkę, od której rozpoczęłam znajomość z Autorką. Po lekturze całej powieści opowiadanie wydawało się okrojone i dziwnie krótkie, chociaż niektóre scenki chyba w książce się nie pojawiły (a przynajmniej ich nie zapamiętałam).

Całość czyta się szybko i przyjemnie. Trafiały się dość oryginalne pomysły. Na przykład spodobało mi się umieszczenie akcji jednego z opowiadań w zamtuzie. I dobrze, że ten akurat tekst okazał się zabawny.

Widać nawiązania do polskiej literatury i poezji. Zwłaszcza panicz Szczęsny nie żałuje romantycznych rymów.

Nie zauważyłam wpadek językowych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz