środa, 11 lipca 2018

"Stało się jutro" — "Robot nr 3"

Tytuł:          Stało się jutro 
Autor:          Antologia       
Tom:            6               
Wydawnictwo:    Nasza Księgarnia
Rok 1. wydania: 1960-1970       

Podtytuł: "Opowiadań fantastycznych zbiór szósty", drugi: "Robot nr 3" — od pierwszego tekstu. Króciutki zbiorek pięciu opowiadań, które wcześniej ukazały się w "Młodym Techniku". W sumie kilkadziesiąt stron, zdarzało mi się czytać opowiadania dłuższe niż cała książeczka. Co nie znaczy, że szorty są złe.

Ogólnie, wydaje mi się, że zbiorek może zainteresować. W każdym tekście znajdzie się coś ciekawego, nie ma tu bardzo słabych opowiadań.

Pierwszy szort to "Robot nr 3" Zajdla. Ciekawe opowiadanie, według mnie najlepsze z antologii. Poznajemy finał śledztwa w sprawie nieoczekiwanego powrotu rakiety wysłanej na rubieże Układu Słonecznego. Obecnie niektóre koncepcje wydają się naiwne, ale nie narzekam.

Dalej jest "Max" Kopczewskiego. Bez jakiegoś fenomenalnego pomysłu — motyw znany z "Guliwera" — ale porusza ciekawy aspekt. Chociaż pierwiastek "S" ani trochę nie wygląda wiarygodnie.

Trzecie opowiadanie to "Przestrzeń życiowa" Czudakowej. Niesamowita koncepcja bohatera. Niby podobny do nas, ale bardzo odmienny. Gorzej z fabułą, ale w tak krótkim tekście nie można zawrzeć wszystkiego.

Przedostatnie opowiadanie — "90 000 000 000 kilometrów od Słońca" Czechowskiego. Interesujący pomysł na życie pozaziemskie, jednak mógł zostać lepiej przedstawiony.

Zbiorek zamykają "Kłopoty wynalazcy" Jaromina. Nieco filozoficzny tekst, bazujący na dość starej koncepcji. Założenia naukowe wydały mi się niewiarygodne.

Pod względem językowym nie mam zarzutów, za to skład nie przypadł mi do gustu "w chorągiewkę", ale trafiały się wyjustowane akapity, jakby wydawnictwo nie potrafiło się zdecydować.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz