poniedziałek, 6 maja 2019

"Anno Dracula" — świat wampirów

Tytuł:           Anno Dracula     
Tytuł oryginału: Anno Dracula     
Autor:           Kim Newman       
Wydawnictwo:     Prószyński i S-ka
Rok 1. wydania:  1992             

Alternatywny świat, w którym Wład Palownik poślubił owdowiałą królową Wiktorię i jako książę małżonek zaprowadza z Londynu wampirze porządki. Akcja zaczyna się od morderstw Kupy Rozpruwacza. Tym razem ofiarami padają prostytutki-wampirzyce, a krwiopijczy establishment jest całą sprawą bardzo oburzony i próbuje za wszelką cenę wykryć mordercę.

Przez karty powieści przewija się mnóstwo postaci; historycznych i pochodzących z książek z epoki (Sherlock Holmes i jego otoczenie, Van Helsing, doktor Morau, Jekyll i Hyde...), aż trudno w tym tłumie znaleźć kogoś wymyślonego przez Newmana. Ja rozumiem, że ci bohaterowie już weszli do popkultury i można się do nich odwoływać, nie łamiąc praw autorskich, ale wrażenie braku wartości dodanej pozostaje.

Dziesiątki postaci są tylko wymieniane, nie mają żadnego wpływu na fabułę. Całkiem, jakby Newman chciał powiedzieć: "O, i jeszcze o tym facecie słyszałem". W tym tłoku trudno mi było wyłonić najważniejszych bohaterów, zapamiętać ich imiona, nazwiska i tytuły. Tym trudniej, że nie ma jednego wyraźnego protagonisty. Bardzo długo mi się plątali, do drugoplanowych do samego końca się nie przyzwyczaiłam.

Trudno mi było również znaleźć kogoś, komu mogłabym spokojnie kibicować. Kuba Rozpruwacz to niby zły morderca, ale skoro zabija wampiry (też niespecjalnie miłe), to łatwo mi go zrozumieć (nutę szaleństwa pomijam). W końcu to człowiek, poniekąd swój. Nie życzyłam mu porażki. A z tego powodu czytałam bez większych emocji.

Nie bardzo rozumiem, dlaczego w ogóle królowa Wiktoria zgodziła się poślubić okrutnego wampira. A przez to cały świat nabiera sztucznych cech.

Pod względem językowym mogło być dużo lepiej — w treści pojawiają się literówki, zagubione podmioty, poważny błąd w konstrukcji zdania... Czym właściwie miała być "spiczasta kula" ze strony 166 — łezką, gwiazdką, kulką z kolcami?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz